Miniac

Un ancien des Gobelins-école de l'image(Paris) ouvert à toutes les propositions graphiques.
A former Gobelins School of Image (Paris) open to all proposals graphics.


mercredi

Miniac en Hongrie


Mort sur le Nil et Le crime de l'Orient-Express sont parus en langue hongroise en 2008, avant juillet, chez l'éditeur hongrois Partvonal Kiado.

* Halál a Níluson
A szép és gazdag Linnet Ridgeway elcsábítja Simon Doyle-t, legjobb barátnőjének jegyesét, és nászútra indul a férfival Egyiptomba. Jacqueline képtelen beletörődni a történtekbe, bosszút esküszik és mindenhová követi az ifjú párt, még a régészeti lelőhelyeket felkereső, többhetes nílusi hajóútra is.
A fedélzeten nemcsak a „véletlenül” ott tartózkodó Poirot-val találkoznak, de az utazásra a halál is velük tart…
François Rivière, a híres francia Agatha Christie-szakértő szövege és Solidor rajzai remekül érzékeltetik az 1937-ben megírt titokzatos regény egzotikus légkörét.

Christie, Agatha-Solidor-Riviére:
Halál a Níluson - Képregény
Partvonal Kiadó, 2008
Kötés: papír / puha kötés
Részletes adatok
Megjelenés: 2008
Méretek: 217x286x5
EAN: 9789639644809
ISBN: 9639644809
Oldalszám: 48
Nyelv: magyar
Kötésmód: cérnafűzött puhatáblás
Eredeti cím: Mort sur le Nil
Raktári kód: 106873
Sorozat: Agatha Christie képregénysorozat

COMMENTAIRE INTERNAUTE :
* "Ezt a Christie-sorozatot Rivière felkérésre kezdte írni, és ha jól tudom, az első hat rész származik tőle. A legjobban a Solidor által rajzoltak sikerültek (az Orient-expressz és a Halál a Níluson), ezek közel 150 ezer példányban keltek el annak idején, 1995-96-ban. Solidort Agatha Christie lánya és ügynöke választotta ki, és direkt az volt a kérés, hogy a remek belga sorozat, a Blake et Mortimer "tiszta vonalas" stílusában rajzolja meg. (Solidor Hergé, a Tintin szerzője tanítványa volt, míg a B&M alkotója, Jacobs, az Hergé Studio egyik kiemelkedő munkatársa - nem volt hát túl nehéz megtalálni a kapcsolódási pontokat)."
* "A Halál a Nílusonhoz hasonlóan ezt a klasszikust – ahogy a sorozat többi darabját is – a hazájában krimi szerzőként ismert François Rivière ültette át képregényformátumba, de azonos a rajzoló személye (Solidor) is, így a hibák is nagyjából ugyanazok. A történetet, amelyben Poirot-nak a híres Orient expresszen kell egy rejtélyes gyilkossági ügyet megoldania, míg a vonat a hóviharban vesztegel, itt sem sikerült belezsúfolni 45 oldalba. A sztori alapfordulatai persze nem hiányoznak, és követik is hűen az eredetit, de az, aki se a könyvet nem olvasta, se a filmfeldolgozást nem látta, nem fog könnyen eligazodni a szereplők között.
Solidor rajzai korrektek, noha épp annyira izgalmasak, mint a zanzásított krimi: semennyire. Eleve nem könnyű egy zárt térben játszódó, akció-szegény történetet vizuálisan izgalmassá tenni; Solidor extra-hosszúkás panelekkel próbálkozik – hiába. Több szereplő arcberendezése is feltűnően hasonlít arra a színészre, aki az 1974-es filmadaptációban az adott figurát alakította, ez persze a legkisebb baj."

* "A dologban az a kissé szomorú, hogy Rivière valójában jó krimiíró, tucatnyi regénye jelent meg. Képregény-forgatókönyvei közül pedig kiemelkedőek az Agatha Christie világa által ihletett Albany & Sturgess sorozat egészen különleges hangulatú darabjai. A legelső képregénye, amit ismerek tőle, 1978-ban jelent meg az A SUIVRE magazinban. A címe Amnésie volt, és arról a 10 napról szólt, amely alatt Agatha Christie eltűnt a világ elől, és utólag azt állította, nem emlékszik, hol járt, mi történt vele ezalatt (ez 1925-ban volt, nem sokkal a válása előtt).
Ezt a Christie-sorozatot Rivière felkérésre kezdte írni, és ha jól tudom, az első hat rész származik tőle. A legjobban a Solidor által rajzoltak sikerültek (az Orient-expressz és a Halál a Níluson), ezek közel 150 ezer példányban keltek el annak idején, 1995-96-ban. Solidort Agatha Christie lánya és ügynöke választotta ki, és direkt az volt a kérés, hogy a remek belga sorozat, a Blake et Mortimer "tiszta vonalas" stílusában rajzolja meg. (Solidor Hergé, a Tintin szerzője tanítványa volt, míg a B&M alkotója, Jacobs, az Hergé Studio egyik kiemelkedő munkatársa - nem volt hát túl nehéz megtalálni a kapcsolódási pontokat).
A harmadik magyarul megjelent kötet, a Tíz kicsi néger is ezt a stílust utánozza, de kevésbé jól, míg a Halál Mezopotámiában szerintem elég gyérre sikeredett rajzilag.
Még nem olvastam végig mindet, de abból, amit eddig láttam, nekem az jön le, hogy igen nehéz volt beletuszkolni pont 44 oldalba a történéseket.
A magyar kiadás kivitelezésében fájó pont a sablonos tipográfia, amin még tovább ront, hogy a szövegek lötyögnek a buborékokban. Kár, hogy a kiadó nem kért tanácsot képregényes szakemberektől.Ami az ár-oldalszám arányt illeti, sajnos, azt kell mondjam, hogy lehetetlen kevesebből kihozni - ezzel mi is megszenvedünk a Largo Winch és Sörmesterek sorozatainkkal.Mindenesetre érdekes kísérlet (és más országokban bevált), hogy egy jól menő műfajhoz, egy közismert szerzőhöz kapcsolódva adjanak ki képregényeket. Ha ezen múlik, hogy többen figyelnek fel ezentúl a képregényekre, nagy baj nem történt (sőt).Hadd említsem meg azért, hogy magyar rajzolók is adaptáltak korábban Agatha Christie (persze Cs. Horváth Tibor hathatós segítségével). Nekem például nagy kedvencem volt régen a Vád tanúja Zórád Ernőtől. "

* "Solidor (ez Jean-François Miniac francia rajzoló álneve) hasonlóképpen átlátható vonalvezetéssel készíti kockáit. A hátterek jól kidolgozottak, a képek elrendezése is mozgalmasabb a „négereknél”.
Időnként azonban sajnos dramaturgiailag hangsúlyos események vizuálisan apró helyre szorulnak (ez kivált a nílusi gyilkolászásnál zavaró), amely aránytalanság főként a képkörnyezettel történő összevetésnél érezhető.
Ja és ez Poirot figura egyértelműen David Suchet mintájára készült, még a soványabb korszakból."



* Gyilkosság az Orient expresszen
Hercule Poirot-t, a híres magándetektívet egy sürgős ügy Isztambulból Angliába szólítja. Az Orient expresszen már nincs szabad hely, ám a vasúttársaság tulajdonosa elintézi, hogy Poirot mégis fülkét kapjon a szerelvényen. Az utasok egyike felismeri őt és csinos summát kilátásba helyezve felkéri, járjon utána, ki ír neki fenyegető leveleket. A detektívnek nem szimpatikus a nyers modorú amerikai, ezért elutasítja az ajánlatot. A férfit másnap holtan találják a fülkéjében. Poirot-nak minden ravaszságára szüksége van ahhoz, hogy időben megoldja az ügyet, hiszen a hótorlasz miatt veszteglő vonat hamarosan elindulhat a következő állomásra, ahol a hatóságoknak jelenteni kell a bűntényt…
François Rivière forgatókönyve és Solidor tiszta vonalú rajzai hűen keltik életre a krimi királynője által megálmodott kozmopolita hangulatot.

Christie, Agatha - Francois-Solidor, Riviére:
Gyilkosság az Orient expresszen - Képregény - Agatha Christie képregénysorozat
Partvonal könyvkiadó, 2008
48 oldal
Kötés: papír / puha kötés
ISBN: 9789639644793




CONTACT :
Szerkesztőség:
Partvonal Kiadó, 1093 Budapest, Lónyay utca 18/B Tel/Fax: 06 (1) 215-28-18
Kamenyiczki Nóra, rights manager : E-mail: nora.kamenyiczki@partvonal.hu